Header Backgound

עריכה שונה הופכת את השיר לשונה

איך עריכה יכולה לשנות את השיר אפילו עד לרמת הז'אנר

אם יש משהו שכולם יכולים להודות, זה כאשר אנחנו שומעים שיר – אנחנו מחליטים מאוד מהר אם אנחנו אוהבים אותו או לא, העניין הוא שלפעמים מבלי לשים לב אנחנו בעצם אוהבים שיר (או לצערנו שונאים שיר) רק משום שהוא ערוך לא נכון.

עריכה של שיר כזה או אחר לאו דווקא אומר לשנות לו ווליום לכל כלי ותו לא, מה שלא הרבה מבינים למעט אלו שבאמת מתעסקים במוסיקה ביום יום שלהם, זה שנושא של עריכה יכול לשנות אפילו את הז'אנר, אני אתן לכם דוגמא, אם תקחו שיר של להקת רוק כבד ידועה כזו או אחרת, תנמיכו לה קצת את התופים, תעטפו אותם בסאונד יותר רך ואת השירה של הזמר תגבירו ותכניסו לו קצת יותר סאונד של תהודה (REVERB), השיר יכול להיות הרבה יותר קומוניקטיבי, משמע, הרבה יותר גנרי מאשר הרוק הכבד הזה שלפעמים אנשים סולדים מלכתחילה.

בחירה נכונה של כלים

יש לא מעט ניסויים שעשו בעולם שאם תקחו סט שונה של מערכות תופים, אתם יכולים להתחבר הרבה יותר לשיר רק בגלל שסט התופים שנבחר, מזכיר לכם שיר ישן שאתם דווקא כן אהבתם. אותו דבר לגבי גיטרה, אם האמן בחר בגיטרה שתצרום לנו קצת באחד הרמקולים שלנו, אנחנו נרגיש שהשיר דוחה אותנו גם אם הוא נבחר לשיר השנה, מבחינתנו – השיר לא טוב מספיק. וזה בדיוק העניין, האמן נמצא בלחצים רבים לפעמים רק בגלל שהוא צריך לבחור בכלים נכונים ושלא יהיו שונים מדי ממה שיש כיום, מה שמביא אותנו לנושא הטרנדיות, אם אנחנו בוחרים מערכות וכלים שכמעט ולא שמעו אותם ברדיו או בהופעות, אנחנו נכנסים לרמת סיכון חדשה לחלוטין.

כלים בהתאם לז'אנר

הרבה מאוד מז'אנרים מוכרים (גם בארץ וגם בעולם) עובדים עם אותם הנגנים ולא סתם, יעידו לא מעט שכאשר הם שומעים שיר שמנגן בו סינגולדה, יגידו ישר "אני מזהה את הסאונד שלו, הוא ייחודי", אז למרות העובדה שהוא באמת מנגן מעולה, כאשר נשמע אותו בשיר אחר, של אמן אחר, אנחנו נזהה את הניגון הייחודי שלו ואף נהיה מסוגלים להתחבר יותר לשיר רק בזכות זאת, חושבים שאני טועה? חישבו על אחד השירים המוכרים בעולם "Maria", מכירים? קרלו סנטנה עם..? בדיוק, לא כולם זוכרים את השם של הזמר, אבל ללא ספק זוכרים את הניגון הייחודי והאיכותי של סנטנה.

סאונד ייחודי הוא משהו שאמן לפעמים צריך לעבוד עליו לא מעט, למשל בסינגל חדש שיצא לא מזמן ששמעתי, הבנתי כמה סאונד יכול להיות איכותי ומיוחד לאורך כמה שירים ולא רק אחד, אחרי הכל – אמן גם צריך לדאוג שיהיה מדובר בסאונד ייחודי משלו שכך שכשישמעו שיר חדש שלו – יגידו, אני זוכר אותו מהסינגל הקודם שלו.

סיכום קצר

לפני שאתם מנסים להיות מקוריים בסאונד שלכם, אם כבר החלטתם להיות מקוריים אפילו ברמת הז'אנר, זיכרו שזהו סיכון מחושב ואף כדאי לחשב את הסאונד לאורך כל האלבום ולא רק לסינגל, אז קחו זאת לתשומת לבכם וניגון נעים.