Header Backgound

למה זמרים לא יכולים להתפשר בבחירת אולפן הקלטות?

זה לא פשוט להיות זמר, זמרת או להקה בישראל. מעבר לעובדה שדרוש כאן כישרון עצום, שיש רק לאחוז מצומצם מאוד באוכלוסייה, יש צורך בהשקעה אדירה (כולל מבחינה כלכלית). דבר אחד בטוח, והוא שהשחקנים השונים בשדה המשחק המוזיקלי בישראל פשוט חייבים לבחור אולפן הקלטות מהשורה הראשונה, כשכל התפשרות עלולה לפגוע בקריירה באופן אנוש. אז איך בדיוק עושים את זה נכון?

הדרישות מאולפן הקלטות מקצועי

אולפן ההקלטות, בסופו של יום, הוא הרבה יותר מאשר המקום בו מבצעים הקלטות על סוגיהן. האולפן יגדיר בדיוק איך המוזיקה של אמן מסוים תישמע. גם כאשר לזמר יש לוח הופעות עמוס, פעמים רבות הוא יימדד על פי האיכות של התוצרים שהוא מפיק באולפן ההקלטות: הסינגלים, האלבומים וכן הלאה. אולפן מנוסה ומקצועי יוכל בהמשך לכך להפיק את המקסימום מאותו אמן, בין השאר בזכות הידע של אנשיו, היצירתיות שלהם והכימיה שנוצרת בין שני הצדדים. אולפן מוביל באמת עשוי לכוון את האמן לעבר הכיוון המוזיקלי האידיאלי עבורו, להעיר הערות בונות (וביקורתיות) על יצירה ספציפית ולספק חוות דעת מקצועית על טיב המוזיקה שעתידה להיות מופקת, בתהליך יצירה פורה ומפרה.

כפי שיוכלו להעיד אמנים רבים, האווירה השוררת באולפן יכולה להשפיע גם היא על חוויית העבודה בו ואפילו על תוצאותיה: יש אולפנים בעלי אווירה חמה, מקרבת ומעודדת יצירתיות, ולעומתם אולפנים "קרירים" שאינם מזמינים באופן בו הם נראים ומאורגנים יצירה איכותית. זה חשוב לא רק מנקודת המבט של אמנים מתחילים, אלא גם במקרה של זמרים וזמרות מהטופ הישראלי. לכן מומלץ לבחור באולפן רק לאחר שמבקרים בו, ולנסות תוך כדי העבודה לשים לב מה החוויה שמקבלים.

ציוד, אווירה ומה שביניהם

אסור לשכוח שאולפן הקלטות נמדד גם בטיב הציוד הקיים בו, שישפיע מטבע הדברים על התוצרים המופקים. אם הציוד אינו מהשורה הראשונה, סבירות גבוהה שהמאזינים – בעיקר המיומנים שבהם, אבל לפעמים גם הקהל הרחב וחסר ההשכלה המוזיקלית – יבחינו בכך. אין פגיעה גדולה יותר במוניטין של אמנים מוזיקליים מאשר התפיסה שהמוזיקה שהם מפיקים פשוט לא עומדת בתנאים הבסיסיים ביותר של איכות, או אינה מחדשת יותר מדי. 

הערה חשובה: יש מקרים בהם מבחינים בתוצרי האולפן גם בעת הופעה חיה. במסגרת זו, כל פגם בסאונד, או אפילו הפקה שהיא מראש משעממת ולא מרשימה למדי, בולטים הרבה יותר. דוגמה מובהקת לכך היא פלייבקים, המשולבים באינספור הופעות חיות מכל הסוגים ולכן חשופות – בפול ווליום – לקהל הרחב.

כל אחד (כמעט) יכול להיות זמר

אם עד כה נוצר הרושם שאולפני ההקלטות המקצועיים הם נחלתם של זמרי, זמרות ולהקות ישראל, חשבו שנית. הטכנולוגיה המתקדמת המוצעת כיום, לרבות ציוד ההקלטה או תוכנות העריכה המוזיקלית למיניהן, מאפשרת הפקה של תוצרים באיכות גבוהה גם למי שלא בהכרח מצטיין בכישרון מוזיקלי יוצא דופן. קליפים לבר או לבת מצווה, שיר במתנה או הפקות מוזיקליות אחרות מכל סוג הם רק חלק מהאפשרויות שאולפן מהשורה הראשונה יציע עבור הקהל הרחב.  

בחלק מהאולפנים, ניתן ללמוד את רזי המקצוע ולקבל את קרש הקפיצה לעולם המוזיקה. המומחים הפועלים במסגרת האולפן יכולים להעביר שיעורים בנושא הפקה מוזיקלית, עריכה, שירה וכן הלאה. לכל תוכנית לימודים יש את המאפיינים וקהל היעד שלה, כשהלימודים בהחלט יכולים לפנות לחובבנים, למוזיקאים מתחילים, לטכנאים, לעורכי קליפים – והרשימה עוד ארוכה.