Header Backgound

מעוניינים להקים אולפן הקלטות? כל הטיפים לעיצוב האולפן

בין אם אולפן ההקלטות נועד לשמש אתכם באופן מקצועי ובין אם זה תחביב בשביל הכיף – יצירת אולפן הקלטות היא אחת הדרכים הטובות ביותר להגשמת התשוקה שלכם להיות מוזיקאים או מפיקים מוזיקליים. 

עוד לפני שאתם מתחילים לתכנן את הציוד ואת הריהוט שתציבו באולפן ההקלטות (כמו שידה, שולחן עבודה או כסאות מנהלים ארגונומיים), הנה שלושה טיפים חשובים לעיצוב חלל אולפן ההקלטות שלכם:

  1. צורת החדר וגודלו

הצעד הראשון מתייחס לקביעת צורת החדר וגודלו. שני הממדים הללו ממלאים תפקיד חשוב בתכנון החלל בהתאם לדרישות הנוגעות לאולפן שלכם. 

קודם כל, עדיף שהאולפן יכלול חללים גדולים מספיק כדי לארח מוזיקאים ונגנים נוספים, לפי הצורך.

בנוסף, יש כמה דברים נוספים הנוגעים לצורת חללי האולפן, מהם כדאי להימנע, לדוגמה:

  • חדרים עם משטחים קעורים 
  • קירות מקבילים
  • תקרות שטוחות
  • וצורת חלל לא רגילה 
  1. בידוד מפני רעשים

כדי ליצור מוזיקה נהדרת, אתם זקוקים לסביבה נהדרת נטולת הפרעות שיוצרים רעשים חיצוניים. ברור לכולם שאנחנו חיים בעולם עמוס בצלילים שנכנסים וחודרים לכול מקום. 

מצד אחד, רעשים שונים ומגוונים – כמו ציוצי ציפורים, מכוניות צופרות, שכנים מדברים ואפילו צלילי הרוח והגשם – עלולים להרוס את העבודה שיצרתם באולפן ההקלטות. 

מצד שני, גם המוזיקה שתשמיעו באולפן עלולה לצאת החוצה ולהפריע לשכנים. 

לכן, הדרך הטובה ביותר להימנע מעימותים לא נעימים ומהקלטות גרועות, היא לבודד את האולפן מפני רעשים.

ניתן לבודד את האולפן מפני רעשים על ידי כיסוי הקירות והרווחים שבין משקופי הדלתות והחלונות בחומר צפוף וכבד. בידוד זה יוכל למזער את עוצמת הצלילים החודרים לחדר או יוצאים ממנו. 

לוחות קצף, למשל, מעולים במיוחד לחסימת רעשים חיצוניים, תוך שמירה על הצלילים שנוצרים באולפן. בידוד האולפן יציע חווית הקלטה טובה יותר, ובעיקר יסיר כל דאגה מלבכם באשר לרעשים שמגיעים מהרחוב או לשכנים הסובלים מהרעשים שלכם. כך גם תוכלו לעשות מוזיקה מתי שמתחשק לכם, אפילו בשעות הלילה המאוחרות.

  1. אקוסטיקה

אקוסטיקה היא גורם חשוב שיש לקחת בחשבון בעת עיצוב אולפן הקלטות. אקוסטיקה טובה מאפשרת לכם להתמודד היטב עם האלמנטים שיוצרים גלי הקול כאשר הם פוגעים במשטח כלשהו:

  • השתקפות הסאונד
  • בידוד הסאונד
  • ספיגת הצלילים
  • העברת הצלילים

בידוד מפני רעשים אמנם יחסום רעשים מבחוץ וישמור שהצלילים יישארו בתוך האולפן, אבל הוא לא יעזור לשיפור איכות הצלילים המופקים באולפן. הסיבה לכך היא שהסאונד עובר מהמקור בקו ישר לכול הכיוונים. וכאשר הוא פוגע במשטח חוסם, כמו קיר, חלקו ישתקף לאחור בהתאם למידת הספיגה של המשטח הספציפי. 

בסביבת עבודה של אולפן הקלטות, חלק מהשתקפויות אלה עשויות לחדור חזרה למיקרופון שלכם, ובכך לשבש את איכות הצליל המוקלט. כאן, לצד בידוד הרעש, נכנס לתמונה הטיפול האקוסטי הנכון.

כדי לשפר את האקוסטיקה של האולפן עליכם להתקין 3 דברים חשובים:

  • מלכודות בס – שיוכלו לספוג תדרים נמוכים של צלילים ובכך גם למזער את השתקפות הבס וגם לשפר את איכות הצליל. מלכודות בס נקבוביות, למשל, יעילות בספיגת תדרים של צלילים אמצעיים עד גבוהים, מה שהופך את מלכודת הבס לטיפול האקוסטי החשוב ביותר להקלטות מוזיקה למתחילים שמעצבים לעצמם אולפן משלהם.
  • פאנלים אקוסטיים – לוחות אקוסטיים שמותקנים לאחר התקנת מלכודות הבס, ויעילים יותר בספיגת השתקפויות צלילים בתדרים הגבוהים. 
  • דיפיוזרים (Diffusers) – בנוסף למלכודות הבס ולפאנלים האקוסטיים, ייתכן שתזדקקו גם לדיפיוזרים המשמשים לפיזור התדרים שנותרו. 

כעת כל שנותר לכם זה לרכוש את הריהוט וציוד ההקלטות בהתאם לגודל האולפן שלכם, ולסדר את הפריטים בהתאם לצרכים שלכם.